کاربرد پلی کربنات

کاربرد پلی کربنات

کاربرد پلی کربنات(Polycarbonate program):پلی کربنات یکی از سخت‌ترین ماده‌های شفاف است و جزء پلیمرهای ترموپلاستیک می‌باشد. این ماده در برابر شدیدترین ضربه‌ها نیز مقاوم است به‌طوری‌که به فولاد پلاستیکی شهرت یافته است. امروزه در صنایع مختلفی از ورقه‌های پلی کربنات استفاده می‌شود. این ماده دارای مزایا و خاصیت‌های زیادی است و به علت دارا بودن همین مزایا در ساختمان‌سازی بیشترین استفاده را دارد؛ البته در کنار این مزایا دارای معایبی نیز می‌باشد که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهد شد. در این مطلب قصد داریم شمارا با کاربرد پلی کربنات آشنا نماییم و مزایا و معایب آن را معرفی کنیم.

انواع کاربرد پلی کربنات

ورقه‌های پلی کربنات دارای رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی هستند. از هرکدام از ورقه‌ها در صنایع خاصی استفاده می‌شود. در یک تقسیم‌بندی کلی ورقه‌های پلی کربنات به تک جداره و دوجداره تقسیم می‌شوند. میزان مقاومت و استحکام مدل دوجداره بیشتر است. البته در برخی از مدل‌ها ورقه‌های چند جداره نیز تولید می‌شوند. میزان ضخامت ورقه‌های پلی کربنات ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر می‌باشد که می‌توان با توجه به نوع استفاده یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. تمامی مدل‌های تک جداره و چند جداره در دو نوع شفاف و مات عرضه می‌شوند. برخی از انواع ورقه پلی کربنات عبارت‌اند از:

  • پلی کربنات تخت (FLAT): یکی از پراستفاده‌ترین ورقه‌های پلی کربنات، پلی کربنات تخت است که از آن در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود. این نوع پلی کربنات دارای مزایای زیادی همچون مقاوم در برابر ضربه، ضد حریق، ضد اشعه UV، عایق حرارتی، شکل‌پذیری بالا و … را نام برد. پلی کربنات تخت دارای انواع جزئی‌تر مانند ورقه مشجر و ورقه موجدار یا کاروگیت است که در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند.
  • پلی کربنات چند جداره (Hollow): ساختار این ورقه‌ها مستحکم‌تر از ورقه‌های تخت است و در مدل دوجداره و سه جداره تولید می‌شوند. تمامی مزایایی که برای ورقه‌های تخت ذکر شد می‌توان برای ورقه‌های چند جداره نیز نام برد. این مدل نیز در دورنگ شفاف و مات عرضه می‌شود.

مزایای کاربرد پلی کربنات

ورقه‌های پلی کربنات دارای مزایای زیادی هستند، برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • ضدضربه بودن: این ورقه‌ها در برابر شدیدترین ضربه‌ها نیز مقاوم هستند و به ورقه‌های نشکن شهرت دارند.
  • ضد اشعه UV: ورقه پلی کربنات بااینکه نور را از خود عبور می‌دهد و از تاریکی محیط جلوگیری می‌کند اما در برابر اشعه ماوراءبنفش بسیار مقاوم است و نور خورشید باعث تغییر رنگ این ورقه‌ها نخواهد شد.
  • ضد حریق: یکی دیگر از مزایای ورقه پلی کربنات این است که در برابر آتش مقاوم است و ورقه‌ای نسوز محسوب می‌شود.
  • نصب سریع: وزن ورقه‌های پلی کربنات بسیار سبک است به همین دلیل نصب آن راحت می‌باشد.
  • قابلیت شکل‌پذیری: انعطاف این ورقه‌ها بسیار بالاست و در اماکنی که ورقه‌ها باید به‌صورت خمیده نصب شود، می‌توان به‌راحتی ورقه را خم کرد.
  • عایق حرارتی: این ورقه‌ها از تلف شدن انرژی جلوگیری می‌کنند و در برابر گرما عایق مناسبی می‌باشند.

معایب کاربرد پلی کربنات

بااینکه ورقه‌های پلی کربنات دارای مزایای زیادی است اما این ورقه‌ها نیز مانند سایر موادی که در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد، دارای معایبی نیز می‌باشد. البته این معایب در برابر مزایای آن ناچیز است.

معایب ورقه پلی کربنات عبارت‌اند از:

  • گرم کردن محیط: همان‌طور که گفته شد این ورقه‌ها در برابر گرما عایق مناسبی هستند به همین دلیل معمولاً در فصل‌های گرم محیط را خیلی گرم می‌کنند.
  • دودزا بودن: یکی دیگر از معایب پلی کربنات این است که دودزا می‌باشد. بااینکه هنگام آتش‌سوزی، حریق را از خود عبور نمی‌دهد اما دود زیادی در محیط ایجاد می‌کند.

    کاربرد پلی کربنات

    از پلی کربنات در مکان‌ها و صنایع مختلفی استفاده می‌شود. به‌طورکلی برخی از کاربردهای پلی کربنات عبارت‌اند از:

    • ساختمان‌سازی: در ساختمان‌سازی برای عایق‌بندی از این ورقه‌ها استفاده می‌شود و در بسیاری از مکان‌هایی که به شیشه نیاز دارد از ورقه پلی کربنات استفاده می‌شود تا طول عمر آن افزایش یابد.
    • ساخت کرکره و درب اتوماتیک: یکی دیگر از کاربردهای پلی کربنات، استفاده از آن در کرکره‌ها و درب‌های برقی است. استفاده از این کرکره‌ها بسیار متداول شده است و بعد از کرکره‌های آلومینیومی پراستفاده‌ترین کرکره در ایران محسوب می‌شود.
    • خودروسازی: یکی دیگر از کاربردهای پلی کربنات در صنایع خودروسازی می‌باشد. برای ساخت قطعات داخلی و تزئینی ماشین‌ها مانند چراغ‌ها و داشبورد از پلی کربنات استفاده می‌شود.
    • اماکن عمومی: از دیگر کاربرد پلی کربنات در مکان‌های عمومی مانند ایستگاه‌های اتوبوس، پل‌های عابر پیاده، بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها و… است. در این مکان‌ها بیشتر از پلی کربنات به‌عنوان سایبان استفاده می‌شود و می‌توان آن را به‌صورت تخت یا خمیده به کار برد.
    • گلخانه‌ها: ازآنجاکه ورقه‌های پلی کربنات در برابر گرما عایق مناسبی هستند در گلخانه‌ها نیز برای هدر نرفتن انرژی از این نوع ورقه استفاده می‌شود.

    قیمت کاربرد پلی کربنات

    قیمت ورقه‌های پلی کربنات با توجه به مزایای زیادی که دارد مناسب می‌باشد؛ اما نمی‌توان برای تمامی ورقه‌ها قیمت ثابتی در نظر گرفت؛ چراکه میزان قیمت نهایی پلی کربنات به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

    • اندازه ورقه: ابعاد ورقه، مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت آن می‌باشد. هراندازه طول و عرض پلی کربنات بیشتر باشد، میزان قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.
    • رنگ ورقه: ورقه‌های پلی کربنات دارای رنگ‌بندی متفاوتی هستند. نوع رنگ به‌کاررفته در ورقه در میزان قیمت آن تأثیرگذار است.
    • ضخامت پلی کربنات: همان‌طور که گفته شد میزان ضخامت ورقه‌های پلی کربنات از ۴ تا ۱۲ میلی‌متر می‌باشد. هراندازه ضخامت ورقه بیشتر باشد استحکام آن افزایش می‌یابد و درنتیجه میزان قیمت آن نیز بیشتر است.
    • مدل پلی کربنات: همان‌طور که گفته شد ورقه پلی کربنات دارای مدل‌های مختلفی همچون تخت و چند جداره هستند، معمولاً قیمت مدل چند جداره بیشتر می‌باشد.
    • میزان گارانتی: تمامی ورقه‌های پلی کربنات از گارانتی یکسان برخوردار نیستند، هراندازه میزان گارانتی و خدمات پس از فروش محصول بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

      فروش و نصب کاربرد پلی کربنات

      شما می‌توانید از فروشگاه‌ها و سایت‌های مختلفی ورقه‌های پلی کربنات را خریداری نمایید؛ اما اگر قصد خرید پلی کربنات را دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم خرید خود را از شرکت دیده‌بان گستر قائم انجام دهید این شرکت عرضه‌کننده تمامی مدل‌های ورقه پلی کربنات می‌باشد و در ساخت این ورقه‌ها از مواد مرغوب و باکیفیت استفاده می‌نمایند و محصولات خود را با گارانتی عرضه می‌کند؛ همچنین این شرکت دارای نمایندگی‌های نصب در سراسر ایران می‌باشد و کار نصب ورقه را در کمترین زمان و با بهترین متد روز انجام می‌دهد.

    • برای ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر تماس بگیرید
    • مقاله کاربرد پلی کربنات
    • کاربرد پلی کربنات کاربرد پلی کربنات کاربرد پلی کربنات
ایران پلی کربنات