موارد مصرف پلی کربنات

تولید کرکره شفاف پلی کربنات

تولید کرکره شفاف پلی کربنات

موارد مصرف پلی کربنات

موارد مصرف پلی کربنات (Provide polycarbonate services):پلی کربنات ماده­ای سخت و شبیه به شیشه است. این ماده جزء پلیمرهای ترمو پلاستیک است و از استحکام بالا و طول عمر زیادی برخوردار است. به همین دلیل از این ماده در صنایع مختلف به‌جای موادی همچون شیشه، پلاستیک، آلومینیوم و… استفاده می‌شود تا میزان کارایی محصولات افزایش یابد. پلی کربنات به‌صورت ورقه‌های رنگی در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود و موارد مصرف آن بسیار متنوع می‌باشد. در این مطلب قصد داریم شمارا با انواع پلی کربنات و موارد مصرف پلی کربنات آشنا نماییم.

انواع پلی کربنات

پلی کربنات به‌صورت ورقه‌هایی در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود. از این ورقه‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. ورقه‌های پلی کربنات دارای مدل‌هایی همچون تک جداره، دوجداره و چند جداره هستند که میزان استحکام مدل دوجداره و چند جداره بیشتر از مدل‌های تک جداره است.

میزان ضخامت ورقه‌های پلی کربنات با توجه به جداره آن ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر می‌باشد که می‌توان با توجه به نوع استفاده یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. تمامی مدل‌های تک جداره و چند جداره در دو نوع شفاف و مات عرضه می‌شوند. برخی از انواع ورقه پلی کربنات عبارت‌اند از:

  • پلی کربنات تخت (FLAT): یکی از پراستفاده‌ترین ورقه‌های پلی کربنات، پلی کربنات تخت است که از آن در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود. این نوع پلی کربنات دارای مزایای زیادی همچون مقاوم در برابر ضربه، ضد حریق، ضد اشعه UV، عایق حرارتی، شکل‌پذیری بالا و … می­باشد. پلی کربنات تخت دارای انواع جزئی‌تر مانند ورقه مشجر و ورقه موجدار یا کاروگیت است که در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. ورقه مشجر شبیه به ورقه‌های پانچ شده است و برای مکان‌هایی که به نور زیادی نیاز دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. ورقه موجدار نیز به‌صورت S شکل ساخته می‌شود و ظاهری زیبا دارد از این ورقه می‌توان برای محیط‌های مختلفی مانند سایبان ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس استفاده کرد.
  • پلی کربنات چند جداره (Hollow): ساختار این ورقه‌ها مستحکم‌تر از ورقه‌های تخت است و در مدل دوجداره و سه جداره تولید می‌شوند. تمامی مزایایی که برای ورقه‌های تخت ذکر شد می‌توان برای ورقه‌های چند جداره نیز نام برد. این مدل نیز در دورنگ شفاف و مات عرضه می‌شود.

تمامی ورقه‌های پلی کربنات دارای مزایای زیادی همچون ضدضربه بودن، ضد اشعه UV، نصب سریع و آسان، قابلیت شکل‌پذیری بالا، عایق صوتی و حرارتی و … هستند؛ و به همین دلیل استفاده از آن در صنایع مختلف به‌جای مواد دیگر بهتر خواهد بود.

موارد مصرف پلی کربنات

موارد مصرف پلی کربنات بسیار گسترده است و در صنایع مختلفی از این ماده استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین موارد مصرف پلی کربنات عبارت‌اند از:

  • صنایع دارویی و غذایی: ازآنجایی‌که استحکام این ماده بسیار زیاد است و نشکن محسوب می‌شود، در صنایع دارویی برای بسته‌بندی برخی از داروها، مواد غذایی و مواد بهداشتی از این ماده استفاده می‌شود.
  • تجهیزات بیمارستانی: از پلی کربنات در ساخت لوازم آندوسکوپی و دیالیز و همچنین ساخت عینک‌های طبی و آفتابی نیز استفاده می‌شود؛ چراکه این ماده در برابر اشعه ماوراءبنفش مقاوم است و به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • گلخانه‌ها: ازآنجاکه ورقه‌های پلی کربنات در برابر گرما عایق مناسبی هستند در بیشتر گلخانه‌ها نیز برای هدر نرفتن انرژی از این نوع ورقه استفاده می‌شود.
  • تجهیزات اماکن عمومی: از دیگر موارد استفاده پلی کربنات در مکان‌های عمومی مانند ایستگاه‌های اتوبوس، پل‌های عابر پیاده، بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها و… است. در این مکان‌ها بیشتر از پلی کربنات به‌عنوان سایبان استفاده می‌شود و می‌توان آن را به‌صورت تخت یا خمیده به کار برد.
  • خودروسازی: یکی دیگر از موارد مصرف پلی کربنات در صنعت خودروسازی می‌باشد. از این ماده برای ساخت وسایل تزئینی داخل ماشین، داشبوردها، چراغ‌ها، سپرها و… استفاده می‌شود. این ماده جلوه­ای زیبا دارد و استحکام آن بیشتر از سایر مواد است به همین دلیل در خودروسازی نیز به‌وفور از آن استفاده می‌شود.
  • صنایع کامپیوتری: یکی دیگر از موارد مصرف پلی کربنات در صنایع کامپیوتری می‌باشد. از این ماده برای ساخت دیسک‌های فشرده و پوشش‌ها و تزئینات کامپیوترها نیز استفاده می‌شود.
  • ساختمان‌سازی: در صنعت ساختمان‌سازی نیز برای عایق‌بندی از ورقه‌های پلی کربنات استفاده می‌شود. از این ماده در بیشتر ساختمان‌ها حتی به‌جای شیشه نیز استفاده می‌شود.
  • صنایع نظامی: از پلی کربنات در ساخت شیشه‌های ضدگلوله برای هواپیماهای جنگی و تجهیزات نظامی نیز استفاده می‌شود.
  • ساخت کرکره و درب اتوماتیک: یکی دیگر از موارد مصرف پلی کربنات، استفاده از آن در کرکره‌ها و درب‌های برقی است. استفاده از این کرکره‌ها بسیار متداول شده است و بعد از کرکره‌های آلومینیومی پراستفاده‌ترین کرکره در ایران محسوب می‌شود.

قیمت پلی کربنات

قیمت ورقه‌های پلی کربنات با توجه به مزایای زیادی که دارد بیشتر از ورقه‌های دیگری همچون ورقه‌های آلومینیومی است؛ اما نمی‌توان برای تمامی مدل‌های ورقه‌ پلی کربنات قیمت ثابتی در نظر گرفت؛ چراکه میزان قیمت نهایی پلی کربنات به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • اندازه ورقه: ابعاد ورقه، مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت آن می‌باشد. هراندازه طول و عرض پلی کربنات بیشتر باشد، میزان قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.
  • رنگ ورقه: ورقه‌های پلی کربنات دارای رنگ‌بندی متفاوتی هستند. نوع رنگ به‌کاررفته در ورقه در میزان قیمت آن تأثیرگذار است.
  • ضخامت پلی کربنات: همان‌طور که گفته شد میزان ضخامت ورقه‌های پلی کربنات از ۴ تا ۱۲ میلی‌متر می‌باشد. هراندازه ضخامت ورقه بیشتر باشد استحکام آن افزایش می‌یابد و درنتیجه میزان قیمت آن نیز بیشتر است.
  • مدل پلی کربنات: همان‌طور که گفته شد ورقه پلی کربنات دارای مدل‌های مختلفی همچون تخت و چند جداره هستند، معمولاً قیمت مدل چند جداره بیشتر می‌باشد.
  • میزان گارانتی: تمامی ورقه‌های پلی کربنات از گارانتی یکسانی برخوردار نیستند، هراندازه میزان گارانتی و خدمات پس از فروش محصول بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

فروش پلی کربنات

فروشگاه‌ها و سایت‌های مختلفی ورقه‌های پلی کربنات را به فروش می‌رسانند؛ اما اگر قصد خرید پلی کربنات را دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم خرید خود را از شرکت دیده‌بان گستر قائم انجام دهید این شرکت عرضه‌کننده تمامی مدل‌های ورقه پلی کربنات می‌باشد و در ساخت این ورقه‌ها از مواد مرغوب و باکیفیت استفاده می‌نمایند و محصولات خود را با گارانتی عرضه می‌کند؛ همچنین این شرکت دارای نمایندگی‌های نصب در سراسر ایران می‌باشد و کار نصب ورقه را در کمترین زمان و با بهترین متد روز انجام می‌دهد.

برای ثبت سفارش و مشاوره رایگان تماس بگیرید

مقاله موارد مصرف پلی کربنات

موارد مصرف پلی کربنات

ایران پلی کربنات